· 

Day 9 & Day10!!

9日目: アイアンサイド小に戻って、授業体験でした。アボリジナルアートや、折り紙をアレンジしたブックマークらしきものの工作を体験。向こうの授業ではモニターやパソコンをかなり使いこなしている印象です。

 

また8月9日は長崎の原爆記念日ということで、授業で被爆地の平和モニュメントや平和の言葉を紹介し、折り鶴を折るということもしてくださいました。相手の歴史や哀しみに思いを馳せ、ともに学ぼうとするその姿勢にとても心が動かされました。私たちもまた、他国の人々の歴史や思い、悲しみや苦しみに思いを馳せ、学んでいきたいと思います。

 

この日はアイアンサイド小でお別れ会も催してくださいました。ホストファミリーの方々と一緒に食事をとり、生徒たちとは大縄などで盛り上がったようです。

 

10日目: あっという間のホームステイが終わり、名残惜しくホストファミリーにお別れを言って一行は朝6時半に出発。

ブリスベンを飛び立ち、明日の飛行機の出発場所、シドニーに降り立ちました。シドニーでは半日観光。フードコートで昼食をとった後、セントメアリー大聖堂、オペラハウスなどを回りました。

 

ブリスベンで見たセントジョーンズ大聖堂と違い、セントメアリー大聖堂はローマ・カトリック教会です。イギリス領だったオーストラリアなので、当然英国国教会の信徒が一番多いものと思っていましたが、調べたところ1986年の国勢調査で英国国教会の信徒数をローマ・カトリック信徒数が逆転し、今一番多いのはカトリックなのだそうです。理由は第二次世界大戦以降、イタリア系移民が増えたことが一つ挙げられるとか。そのおかげで、オーストラリアではエスプレッソカフェ文化が花開き、スターバックスは成功できなかったそうです。多様性、万歳!

 

今日一行が訪れたセントメアリー大聖堂はオーストラリアのカトリック教会の中で最も重要なものだそうで、日本で言えば、浄土真宗の本山、西本願寺に当たるような場所ということになるようです。

ゴシックリバイバル建築様式と、シドニーのサンドストーンの淡い色合いがシックな美しさを醸し出しているシドニーのランドマークの一つです。

 

夕飯はホテルでとりました。明日はようやく帰路につきます。心なしか写真の子どもたちの顔もリラックスしているよう。どの子も随分といい顔をしています。再会するのが待ち遠しいです!

 

Day 9: Another day at Ironside state school. They mostly did art and craft. One of the classes featured a historical theme, since it was Nagasaki's Atomic Bomb Anniversary that day. Teachers introduced pictures of peace monument and and poems, and they folded a crane with origami, which is a symbol of peace in Japan. The fact that teachers put thoughts and efforts into this theme to make a class plan was quite moving. We also would like to sincerely learn and consider other countries' history, people's pain and difficulties. 

 

Day 10: 6 days few by. After saying hard good bye to host families, the  group left ironside at 6:30am for Sydney. 

 

In Sydney, they visited famous landmarks such as Sydney Opera House and St. Mary Cathedral. Surprising to learn that now Roman Catholic is the most dominant religious group  in Australia in terms of no. of followers. One of the reasons is because Italian immigrants increased after WW II. Thanks to them, Australia now has a wonderful espresso cafe culture and that's why Starbucks could not make a successful entry into Australian market.  I'd say bravo, diversity!

 

The group had dinner at hotel, and they all look very happy and relaxed. Looking forward to seeing them at the airport tomorrow after 11days!!